Ta hand om nya kollegor
Så tar du hand om nyanställda medarbetare och får dem att känna sig välkomna på bästa sätt. Vi bjuder på 3 tips!
1. Före första arbetsdagen
Håll kontakten med din nya medarbetare mellan det att kontraktet är påskrivet och första arbetsdagen. Uppmuntra honom eller henne att ställa frågor, e-posta dokument som personen kan ha nytta av (i lagom mängd) och små nyheter som berör företaget.
2. Första månaden
Givetvis ska arbetsplatsen vara iordningställd, alla login ska vara ordnade och eventuell dator klar att användas första arbetsdagen. Under första månaden handlar det om att ge en så god introduktion som möjligt. Ta chansen att berätta vilka ni är, hur er företagskultur är och vad ni har för förväntningar på den nyanställda.
Tilldela personen en mentor som ansvarar för den sociala delen av introduktionen. Mentorn ska finnas till hands för att svara på frågor, hjälpa till med rutiner och se till att den nyanställda kommer med på fika och lunch i början.
3. Efter tre månader
Nu när den nyanställda hittar och känner alla är det lätt att glömma att personen i fråga fortfarande är nyanställd. Det är också nu som smekmånaden är över för den som bytt jobb, så var uppmärksam och noga med uppföljningar. Hur fungerar allt, har det dykt upp problem, är något oklart, finns det någon i teamet som personkemin inte stämmer helt med? Be om återkoppling och hjälp till att räta ut eventuella oklarheter.